همکاری توسعه دهنده های نرم افزار بعد از همه گیری کرونا

شنبه 27 اردیبهشت 1399

همکاری توسعه دهنده های نرم افزار بعد ازهمه گیری کروناازراه دورانجام می شود، ما در این متن درباره فعالیت توسعه دهنده های نرم افزار دراین شرایط صحبت می کنیم.

 همکاری توسعه دهنده های نرم افزار بعد از همه گیری کرونا

قبل از صحبت درباره توسعه دهنده های نرم افزار با شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، باید بدانید که بیماری هایی که همه گیر می شوند موضوعی جدید برای نسل بشر نیستند. این فاجعه نیز مانند بسیاری از فجایع دیگر می گذرد و بسیاری از افراد نیز از آن جان سالم به در می برند. با این وجود شکی در این موضوع نیست که ما باید به کار و زندگی خود بپردازیم. همانطور که سعی می کنیم از قرار گرفتن در معرض این ویروس خطرناک جلوگیری کنیم باید کار خود را نیز جلو ببریم. برای اکثر متخصصان تا زمان بازگشت شرایط به حالت نرمال می توان از امکانات دورکاری استفاده کرد.

بازاریابی تکنولوژی در شرایط بحرانی قرار دارد

توسعه نرم افزار به صورت دورکاری می تواند باعث از دست رفتن تمرکز شما و در نتیجه کاهش بهره وری شود چرا که شما مانند قبل نمی توانید حداقل چنین ساعت را به صورت فیزیکی با همکاران خود بگذرانید. بازاریاب هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند به دلیل آنکه بخش بزرگی از چرخه های سالانه آنها از طریق کنفرانس ها و سایر رویدادهایی که در صنعت برگزار می شد مطابقت داشت به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر قرار گرفته اند و اکثر آنها در شرایط بحرانی به سر می برند.

در حقیقت من در چند ماه اخیر نسخه های بسیار کمتری از محصولات حوزه تکنولوژی را نسبت به فصل بهار در سال های اخیر مشاهده کرده ام. این موضوع دقیقا برخلاف الگویی است که من هر ساله از زمانی که وارد حوزه تکنولوژی شده ام مشاهده کرده ام. به طور معمول در این ماه شاهد تعداد بسیار زیادی از محصولات مختلف در حوزه تکنولوژی بودیم که اکثر آنها با تبلیغات گسترده ای توجه بازار را به خود جلب می کردند.

 توسعه دهنده های نرم افزار

محصولات پرطرفدار در شرایط این چنینی

در حال حاضر که در شرایط همه گیری کرونا قرار داریم رونق گرفتن محصولات جدید نرم افزاری می تواند کاری بسیار سخت باشد مگر این که محصولی که شما طراحی می کنید نقش ویژه ای را در کمک به مردم برای مقابله با ویروس کرونا داشته باشد. با این حال نباید فراموش کنید که چنین محصولاتی نمی توانند طول عمر زیادی داشته باشند و معمولا بعد از تمام شدن این شرایط به راحتی فراموش می شوند.

 توسعه دهنده های نرم افزار

توسعه دهنده های نرم افزار همکاری از راه دور را پذیرفته اند

اگرچه به نظر می رسد که بازاریابی محصولات مربوط به تکنولوژی تقریبا با شکست روبرو شده است و این صنعت فعالیت چندانی ندارد ولی توسعه دهنده های نرم افزار این اجازه را نمی دهند تا به صورت کامل فعالیت آنها متوقف شود. بسیاری از فروشندگان محصولات نرم افزاری که من در طی چند ماه اخیر با آنها در ارتباط بودم می گویند که ظهور ویروس کرونا کار آنها را سخت تر کرده است ولی با این حال شرایط برای کار کردن توسعه دهنده های نرم افزار همچنان وجود دارد.

دور بودن فاصله توسعه دهندگان از محل کار باعث شده است تا آنها مجبور نباشند تا در جلسه های خسته کننده شرکت کرده و در نتیجه می توانند در انجام وظایف خود بسیار موثرتر و مفیدتر باشند. اگر برنامه نویسان توانند به کارفرمایان خود اثبات کنند که در خانه نیز می توانند به اندازه محل کار مفید باشند کارفرمایان ممکن است حتی به آنها اجازه دهند تا بعد از تمام شدن این شرایط نیز به کار خود در منزل ادامه دهند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که خرید و یا اجاره دفتر اداری بسیار هزینه بردار است و در نتیجه دورکاری می تواند در صرفه جویی در هزینه های شرکت نیز بسیار موثر باشد.

 توسعه دهنده های نرم افزار

دورکاری تیم توسعه دهنده های نرم افزار در عمل

در عمل تیم های برنامه نویسی کمتر نیازمند این هستند تا در یک دفتر و به صورت رسمی با یکدیگر ملاقات داشته باشند چرا که آنها می توانند از راه دور به راحتی نرم افزارها را توسعه دهند، آنها را از همین طریق تست و آزمایش کنند و در نهایت از طریق پایپ لاین ها آنها را مستقر کنند. اما با این حال نباید فراموش کرد که برنامه نویسی یک کار خلاقانه انسانی است و در اغلب پروژه های برنامه نویسی شاهد آن هستیم که توسعه دهنده های نرم افزار باید در یک سری جلسات ضروری شرکت داشته باشند.

در حالی که توسعه دهنده های نرم افزار به صورت دورکاری فعالیت می کنند باید به دنبال ابزارهایی مناسب برای ارتباط با یکدیگر نیز باشند. آنها باید فراتر از ابزارهایی همچون Zoom، Slack و Microsoft Teams بروند( این سه ابزار چند ماهی است که به میزان بسیار زیادی در دنیای برنامه نویسی جلب توجه کرده اند و توسعه دهندگان نرم افزار از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند). برنامه نویسان نرم افزار باید دقت داشته باشند که این ابزارها به صورت خاص برای تسهیل تعامل ساختاری میان برنامه نویسان مشغول به کار بر روی پروژه های مشترک ساخته نشده اند.

 توسعه دهنده های نرم افزار

همکاری همزمان بر روی کدها وارد دنیای دورکاری شده است

امروزه فرصتی برای همکاری همزمان بر روی پروژه های نرم افزاری فراهم شده است که مزیت های آشکار زیادی را نسبت به همکاری های حضوری میان توسعه دهندگان دارد اگرچه اهمیت آن در پروژه های بزرگ امروزه مورد بحث بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است.

اگر امروزه توسعه دهنده های نرم افزار که کار خود را در منزل انجام می دهند نیازمند ابزارهایی برای همکاری بهتر باشند می توانند چنین ابزارهایی را به راحتی در مارکت ها پیدا کنند. با این وجود تنها تعداد محدودی از این ابزارها هستند که شرایط همکاری قوی را میان شما و همکارانتان فراهم می کنند و همان لذت کار کردن در یک دفتر مشترک را برای شما ایجاد می کنند. برای یک جمع بندی مناسب درباره ابزارهایی که امروزه می توانید برای برنامه نویسی به صورت دورکاری از آنها استفاده کنید می توان به مواردی همچون AWS Cloud 9، Codeanywhere، CodeSandbox، Codeshare، Floobits، Teletype و Visual Studio Live Share شرکت مایکروسافت اشاره کرد.

 توسعه دهنده های نرم افزار

نکاتی بیشتر درباره این ابزارها برای ارتباط از راه دور توسعه دهنده های نرم افزار

ابزارهای موجود که بر پایه وب هستند و افزونه هایی که می توانید آنها را به ویرایشگرهای خود اضافه کنید امکان به اشتراک گذاری همزمان کدها را برای توسعه دهنده های نرم افزار فراهم می کنند و به آنها این اجازه را می دهند تا بر روی هاست های مبتنی بر کلود بر روی پروژه های مختلف همکاری داشته باشند. به طور معمول کاربران می توانند محیط پروژه خود را با چندین نفر از همکاران خود به اشتراک بگذارند. کاربران همچنین می توانند به راحتی و به صورت همزمان فایل ها را ویرایش کرده و سایر همکاران خود را برای کار کردن بر روی تب های فعال پروژه خود دعوت کنند. همچنین این کاربران دعوت شده نیز می توانند به راحتی میان تب ها حرکت کرده و ویرایش های لازم را انجام دهند.

 توسعه دهنده های نرم افزار

ویژگی های ابزارهای ارتباطی توسعه دهندگان

برنامه نویسان می توانند به راحتی تایپ کردن یکدیگر را مشاهده کنند چرا که این ابزارها از قابلیت های نشانه گذاری بصری بهره مند هستند که نشان می دهد که کسی کدام خطوط را نوشته است. از جمله دیگر قابلیت های این ابزارها امکان چت کردن به صورت متنی و یا تصویری است که در محیط توسعه وجود دارد. کاربران این ابزارها می توانند سرورهای برنامه تحت وب خود را نیز به همکاران خود به اشتراک بگذارند.

یک نکته بسیار مهم درباره این ابزارها این است که کاربران علاوه بر این که می توانند workspaces خود را به اشتراک بگذارند می توانند مخازن کدهای خود را نیز در اختیار همکاران خود قرار دهند که این کار به منظور کنترل ورژن برنامه و مدیریت منابع پروژه صورت می گیرد. این ویژگی یکی از ضروری ترین قابلیت های ابزارهای ارتباطی توسعه دهنده های نرم افزار است که به آنها امکان همکاری همزمان بر روی کدهای پروژه را بدهد تا بتوانند به این شکل پایپ لاین ها را به یکدیگر متصل کنند. بیشتر اوقات تیم های توسعه دهنده های نرم افزار که به صورت دورکاری فعالیت می کنند از گیت نیز برای پروژه های عمومی و خصوصی خود استفاده می کنند.

 توسعه دهنده های نرم افزار

دورکاری حتی بعد از کرونا

در روزهای بعد از همه گیری کرونا حدس میزنیم که دوکاری توسعه دهنده های نرم افزار ادامه دار شود چرا که این بحران باعث شده است تا شرایط بسیار خوبی برای دورکاری توسعه دهنده های نرم افزار به وجود بیاید و الگوی جدیدی تحت عنوان Gitops در شرکت های نرم افزاری به وجود بیاید. تحت Under تیم های نرم افزاری که به صورت دورکاری فعالیت می کنند تمام ساخته ها و اپلیکیشن های خود را در مخازن گیت نگهداری می کنند و آنها را از این طریق مدیریت می کنند. این موضوع شامل کلیه روش ها، کدها، تنظیمات و رویدادها است که در زمان طراحی یک اپلیکیشن ادغام می شوند. علاوه بر این قرار دادن مدل های یادگیری ماشین در زمان کار کردن با پروژه های هوش مصنوعی نیز ضروری و لازم است.

 توسعه دهنده های نرم افزار

روزهای ملاقات با توسعه دهنده های نرم افزار به پایان رسیده است

همانطور که ما به دوران پس از کرونا و بازگشت به شرایط عادی نزدیک می شویم من انتظار دارم که همکاری هایی که به صورت دورکاری انجام می شوند میان توسعه دهنده های نرم افزار بیشتر شود. امروزه در دنیای مدرن و اجتماعی ما ابزارهای همکاری بسیار زیادی وجود دارند که به همکاری و ساخت نرم افزارهای مختلف به صورت تیمی و از راه دور کمک می کنند. با استفاده از این نرم افزارها دیگر نیازی نیست که توسعه دهندگان حتما به صورت حضوری با یکدیگر ملاقات کنند.

با استفاده از این ابزارهای فوق العاده دیگر توسعه دهنده ها نیازی ندارند تا برای انجام کارهای خود به صورت حضوری با سایر توسعه دهندگان ملاقات داشته باشند و می توانند در منازل خود به راحتی فعالیت های مورد نظر خود را انجام دهند. این موضوع دارای مزیت های بسیار زیادی است که یکی از این مزیت ها این است که در صورت بروز بلایای دیگر و یا بیماری های این چنینی شرکت های نرم افزاری و توسعه دهنده های نرم افزار می توانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند. 


برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان
  • C#.net
  • 1k بازدید
  • 1 تشکر

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید