معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت چهارم)

سه شنبه 25 دی 1397

بررسی و مقایسه زبان برنامه نویسی به شما کمک می کند تا مزایا و قابلیت های هر کدام را بهتر بشناسید.در این متن به بررسی 5 زبان برنامه نویسی می پردازیم.

 معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت چهارم)

امروزه تفاوتی ندارد که در چه زمینه ای مشغول به کار هستید. یادگیری حداقل یک زبان برای  برنامه نویسی به شما کمک می کند تا در کار خود حرفه ای تر و موفق تر عمل نمایید؛برنامه نویسان باید به حداقل یک و یا دو زبان برنامه نویسی مسلط باشند اما توسعه گران باید به بیش از دو زبان آشنایی داشته باشند. اما برای این که از بین تمام زبان های برنامه نویسی یک زبان را برای یادگیری انتخاب کنید باید اطلاعاتی درباره ی همه ی آن ها داشته باشید. در این متن به بررسی و مقایسه 5 زبان برنامه نویسی می پردازیم تا با معرفی و بازگو کردن مزایا و قابلیت های هر کدام شما در انتخاب یک زبان بهتر عمل کنید.

delphi

در گذشته زبان دلفی جزو زبان های برنامه نویسی محبوب و پرکاربرد بود که امروزه کمتر مورد استفاده افراد قرار می گیرد و به همین دلیل شاید با آن آشنایی نداشته باشید؛ اما از جمله مزایای استفاده و یادگیری این زبان برنامه نویسی این است که به راحت ترین شکل ممکن و تنها با یک بار کد نویسی می توانید خروجی از تمام پلت فرم ها مانند اندروید، آی او اس و... دریافت نمایید. این مزیتی ست که هر برنامه نویسی را به خود جلب می نماید؛ اما علت این که این زبان برنامه نویسی مانند دیگر زبان ها در دنیا مطرح نشده این است که ساپورتی به طور منظم از این زبان برنامه نویسی صورت نگرفته است. همچنین این زبان برنامه نویسی کاملا تجاری بوده و همین موضوع از کاربران آن کاسته است.اگر این موضوع ها برای شما اهمیتی نداشته باشد می توانید با در نظر گرفتن مزایا و ویژگی های این زبان برنامه نویسی آن را برای یادگیری در نظر گرفته و انتخاب کنید.

go

زبان برنامه نویسی go برای کسانی که می خواهند برنامه هایی سطح پایین بنویسند می تواند بهترین گزینه باشد؛ اما این زبان برنامه نویسی سینتکس مدرنی دارد و در این باره می توان آن را به دلفی مشابه دانست.این زبان GO  نوشته شده و طراحی شده توسط شرکت گوگل می باشد و به همین دلیل می توان به کیفیت آن اطمینان کرد. اگر شما از زبان های برنامه نویسی c & c++ استفاده می کنید می تواند این زبان برنامه نویسی go نیز برای شما قابل توجه باشد. هر چند که به طور کلی سی پلاس پلاس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این زبان go در حقیقت مدرن تر و توسعه بخشی آسان تر از سی و سی پلاس پلاس را داراست و  می تواند جایگزین مناسبی برای این دو زبان باشد که شما از آن استفاده نمایید.

dart

این زبان برنامه نویسی نیز مانند go توسط گوگل طراحی و ساخته شده است. این زبان برنامه نویسی به این جهت طراحی و عرضه شد تا با استفاده از آن بتوان یک برنامه ی بسیار سریع برای سیستم عامل اندروید را طراحی و کد نویسی نمود؛ اما آن چه که باید در این زمینه بدانید آن است که گوگل هنوز این زبان برنامه نویسی را به طور کامل تکمیل نکرده است و نسبتا زبان go کامل تر می باشد. گوگل این وعده را داده است که بعد از تکمیل این زبان برنامه نویسی بتوان با آن برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس نیز برنامه native طراحی کرده و بنویسیم؛ اما از جمله کارایی این زبان برنامه نویسی در حال حاضر این است که می توان با آن یک وب سرور اختصاصی بنویسید. همچنین اگر شما با استفاده از این زبان کد نویسی نمایید می توانید آن را به جاوا اسکریپت تبدیل نمایید.

groovy

اگر با برنامه نویسی اندروید آشنایی داشته باشید حتما با زبان برنامه نویسی groovy نیز آشنایی خواهید داشت. علت آن نیز این است که سیستم سازنده جدید اندروید یعنی گردل با این زبان نوشته شده است. از ویژگی های این زبان برنامه نویسی می توان به منعطف بودن آن اشاره کرد. این انعطاف در زبان برنامه نویسی گرووی به اندازه ای ست که منبع کد های آن به یکدیگر مرتبط نباشند. این قابلیت اما باعث شده تا بسیاری از افراد از این قدرت زیادی که بهشان داده شده است راضی نباشند. به همین دلیل کمتر از آن استفاده کنند؛ اما برخی دیگر از افراد مانند کسانی که برای اشخاص برنامه نویس محیط های برنامه نویسی را تهیه و آماده می کنند این زبان برنامه نویسی بسیار مناسب و فوق العاده باشد. بنابراین این یک زبان ایده آل برای آماده سازی محیط برای برنامه نویسی می باشد.

kotlin

این زبان برای  برنامه نویسی طراحی شده توسط یک شرکت بزرگ و حرفه ای به نام جت برینز می باشد. این شرکت بیشتر کار های برنامه نویسی اش را با زبان جاوا انجام می دهد و تمام IDE هایی که این شرکت طراحی و عرضه کرده است نیز با جاوا نوشته شده اند. زبان برنامه نویسی کاتلین چکیده ای از بهترین زبان های برنامه نویسی می باشد به این صورت که سعی شده است تا نکات مثبت هر کدام را گرفته و نکات منفی و یا غیر ضروری آن حذف شود. اگر می خواهید برای سیستم عامل اندروید برنامه نویسی نمایید و یک برنامه را طراحی کنید کاتلین یکی از بهترین گزینه ها برای شما می باشد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید