معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت اول)

شنبه 24 آذر 1397

مقایسه و معرفی 20 زبان برنامه نویسی به شما کمک می کند تا در انتخاب یکی از آن بهتر عمل کنید.در این متن به معرفی و مقایسه ی 5 زبان برنامه نویسی می پردازیم.

 معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت اول)

شناخت زبان های مختلف برنامه نویسی به شما کمک می کند تا کاربرد هر کدام را بدانید و بتوانید برای یادگیری کاربردی ترین آن ها و بهترین شان اقدام نمایید. (اگر میخواهید به تازگی برنامه نویسی را شروع کنید بهتر است با نکات برنامه نویسی آشنا شوید) معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی در این متن می تواند در این امر به شما کمک کند. برنامه نویسی امروزه به علت پیشرفت تکنولوژی و کاربردی شدن وسایلی مانند موبایل و کامپیوتر بسیار مهم تلقی می شود و از بازار کار خوبی برخوردار است. به همین دلیل لزوم یادگیری آن نیز برای همه قابل درک می باشد. در این متن به بررسی و مقایسه ی 5 زبان برنامه نویسی شامل HTML5, CSS3,SASS &LESS JAVA SCRIPT,COFFEESCRIPT می پردازیم.

HTML5

HTML از نظر بسیاری از برنامه نویس ها زبانی استاندارد به حساب نمی آید و قدیمی بودن آن نیز باعث شده است تا بسیاری از افراد با آن آشنایی نداشته باشند. برای آن که بتوانند این زبان را استاندارد نمایند اقدام به طراحی XHTML کردند تا بدین شکل به این زبان یک سری قواعد بدهند. علت این کار نیز آن بود که بدین واسطه تفسیر کردن کد ها با مشکلات کمتری مواجه می شد. این راه نیز مؤثر واقع نشد و به همین دلیل HTML5 برای رفع کامل مشکل طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد این زبان برنامه نویسی به شدت زیاد بوده و شما می توانید از آن برای برنامه های موبایل و یا کامپیوتر نیز اقدام کنید. مشخص بودن وظایف هر بخش از ویژگی های مطلوب این زبان برنامه نویسی می باشد. برای آشنایی بیشتر به آموزش Html در تاپ لرن مراجعه نمایید.

CSS3

CSS3 از دیگر زبان های برنامه نویسی می باشد که در حقیقت ارتقا یافته ی CSS می باشد.CSS وضعیتی مشابه HTML داشت و به علت پشتیبانی همه ی مرور گر ها از این زبان باید برای هر کدام یک کد مختلف و مخصوص به خودش نوشته می شد. این موضوع باعث شده بود تا افراد بسیار کمی از این زبان برنامه نویسی استفاده کنند و کمتر کسی به یادگیری و استفاده از آن بپردازد. به همین دلیل css3 طراحی شد تا ایراد ها و مشکلات نسخه قبلی خود را تا حدودی بر طرف نماید. استفاده از این نسخه جدید تر از این زبان برنامه نویسی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید هر انیمیشن و افکتی را استفاده نمایید. این کار بدون هیچ سختی و مشکلی برای شما امکان پذیر می باشد. برای این کار شما نیاز به داشتن هیچ ایده و یا خلاقیت خاصی ندارید اما باید دقت داشته باشید که این برنامه در اختیار همه قرار دارد و اگر می خواهید منحصر به فرد و حرفه ای باشید بهتر است از این انیمیشن ها و... استفاده نکنید.

SASS & LESS

در زبان برنامه نویسی CSS متغیر تعریف نشده بود و این موضوع برای برنامه نویسان مشکلات متعددی را ایجاد می کرد.SASS & LESS برای حل این مشکل طراحی و مورد استفاده قرار گرفتند؛ اما اهمیت این متغیر چیست؟ فرض کنید یک دو رنگ را در کد نویسی وارد کرده باشید و سپس بخواهید که آن ها را تغییر دهید. این کار بسیار دشوار و سخت بوده و برای شما ایجاد مشکل می کند؛ اما اگر برای رنگ ها دو متغیر در نظر بگیرید این تغییر دادن و ویرایش برای شما بسیار آسان می شود و شما به جای این که بخواهید چندین خط را تغییر دهید کافی ست خطی که برای تعریف متغیر می باشد را عوض نمایید.

برای کار با این دو زبان برنامه نویسی که برای بر طرف کردن مشکلات css طراحی شده اند، باید در ابتدا کد ها را به دو زبان SASS & LESS بنویسید و سپس بعد از اتمام کار با استفاده از یک مبدل و تبدیل کننده آن را به CSS تبدیل کنید.

JAVA SCRIPT

این زبان برنامه نویسی در ابتدا بسیار کم کاربرد بود و از آن در موارد خیلی محدود استفاده می شد. هنگامی که تکنیکی به نام Ajax معرفی شد جاوا اسکریپت نیز مورد توجه قرار گرفت و کتابخانه های زیادی برای آن در نظر گرفته شد که همین موضوع سبب افزایش کاربرد این زبان برنامه نویسی شد. در حقیقت آن چه که باعث شد توجه بسیاری از افراد در دنیا به این زبان برنامه نویسی جلب شود رقابت بر سر سرعت اجرای جاوا اسکریپت در مرورگر ها بود. برای اشنایی بیشتر به آموزش جاوا اسکریپت در تاپ لرن مراجعه نمایید.

شما می توانید از این زبان برنامه نویسی به جای بسیاری از زبان ها مانند پایتون استفاده کنید و برنامه های سمت سرور را با استفاده از آن بنویسید. باید بدانید که جاوا اسکریپت با جاوا به کلی متفاوت می باشد و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید. توصیه می شود مقاله در زمینه تفاوت جاوا و جاواسکریپت را نیز مطالعه کنید.

coffeescript

از دیگر زبان های برنامه نویسی که این قابلیت را دارد که به جاوا اسکریپت تبدیل شود و مشکلاتی از آن را بر طرف نماید؛ اما این مشکلات چیست؟! کافی اسکریپت برای پاکسازی کردن کدهای شما طراحی شده است و باعث می شود تا شما در کد نویسی جاوا اسکریپت بهتر و راحت تر عمل کنید و به مشکل برنخورید. البته این در صورتی ست که بخواهید یک برنامه ی پیچیده و سخت را با جاوا اسکریپت بنویسید در غیر این صورت نیازی به این پاکسازی پیدا نمی کنید. مشکل دیگری که در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وجود دارد تایپ ضعیف سیستم و یا مدل متفاوت شی گرایی می باشد.

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید